Ritafspraken

Stilaan staan de eerste ritten op het programma. Voor velen is het al enige tijd geleden dat ze nog in groep hebben gereden; voor anderen is het misschien de eerste keer dat ze samenrijden met andere vespisten. We wijzen jullie graag toch even op enkele duidelijke afspraken om onze ritten zo veilig en aangenaam mogelijk te houden.

Voor de rit:

- Controleer op voorhand of je Vespa in orde is. Bandjes opgepompt, volgetankt, olie voorzien voor onze tweetaktvrienden...

- Vergeet je papieren niet (rijbewijs, verzekering en inschrijvingsbewijs). Deze moet je wettelijk gezien steeds op zak hebben.

- Kom op tijd. Startuur is het uur waarop we stipt vertrekken; zorg dus dat je er een kwartiertje vroeger bent. Als je later komt, bestaat de kans dat we al vertrokken zijn. Tip: hou contact in de WhatsApp groep van de club.

Tijdens de rit:

- We rijden in groep. Dit houdt in dat de ritverantwoordelijke vooraan rijdt; achteraan rijdt een wegkapitein met geel hesje. Niemand rijdt voor of achter deze wegkapiteins.

- Wie niet ervaren is om in groep te rijden, rijdt vooraan in de groep.

- We rijden geschrankt, zodat we een compacte groep zijn en toch voldoende afstand houden met de voorligger zodat we genoeg remafstand bewaren, mocht dat nodig zijn.

- Bij problemen (achterblijvers aan kruispunt, pech...) wordt er getoeterd tot dit de eerste rijder bereikt; die dan vervolgens kan stoppen om de anderen op te wachten.

- Indien de rijder voor je signalen aangeeft (tegenligger, inhalen voetgangers/fietsers, put in de weg, grind in de bocht...) geef je dit op dezelfde manier door aan de volgende rijder.

- In grotere groepen (vanaf 14 rijders) wordt een extra wegkapitein voorzien die aan kruispunten naar voor komt en blijft staan om vervolgens terug aan te pikken na de laatste rijder. Kort hierna neemt deze terug zijn plaats vooraan in de groep terug in.

We hopen dat we een veilig jaar (in alle opzichten) tegemoet gaan, met veel leuke en zonnige ritten en we opnieuw heel wat nieuwe vespisten mogen ontmoeten.

Belangrijk: laat ons zeker weten indien je wenst mee te rijden. Zo kunnen we het correcte aantal plaatsen voorzien (vooral belangrijk tijdens stops). Dit kan via bericht aan de ritorganisator of via de link in onze kalender.

209 weergaven0 opmerkingen